"Οδηγώ το σχολείο μου σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον"

Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Γενικό Λύκειο Νιγρίτας, 2022-2023

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ


Το Γενικό Λύκειο Νιγρίτας υλοποιεί την σχολική χρονιά 2022-2023 το Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης "Οδηγώ το σχολείο μου σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον", με την συμμετοχή μαθητών της Α' Λυκείου και την καθοδήγηση της Παιδαγωγική Ομάδας που αποτελείται από τους εκπαιδευτικούς Στάθη Παπακωνσταντίνου, Φιλόλογο, Γιώργο Σκαρογιάννη, Φυσικό και Στέλλα Χατζάρα, Χημικό, Βιολόγο.

Το Πρόγραμμα αυτό έχει ως στόχο την ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα περιβάλλοντος, κλιματικής αλλαγής και βιώσιμης ανάπτυξης. Σχετίζεται με την ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών και την ενεργό συμμετοχή τους σε δράσεις που βοηθούν τον μετασχηματισμό τους σε ενεργούς πολίτες, οπότε έχει να κάνει με τις αξίες που θα διαμορφώσουν γενικά οι μαθητές, οι οποίες θα τους ακολουθούν στην ζωή τους.

Προσπαθώντας να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των μαθητών, με στόχο να διαμορφώσουμε τους πολίτες του αύριο, οι οποίοι θα αποκτήσουν από το σχολείο τους τις γνώσεις και τις δεξιότητες που τους είναι απαραίτητες στον 21ο αιώνα, διερευνούμε τις αρχές, τις πρακτικές και τις μεθόδους που οδηγούν σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον για το σχολείο μας.


Ειδικότερα ασχολούμαστε με τις παρακάτω θεματικές ενότητες:

Αειφόρο Σχολείο, αειφορική διαχείριση υλικών και άυλων πόρων της κοινότητας
Βιώσιμη ανάπτυξη-βιώσιμοι χώροι εκπαίδευσης-αειφορική χρήση και αξιοποίησή τους
Ενεργειακό ζήτημα, οικολογικό/ενεργειακό αποτύπωμα στο σχολείο-Εναλλακτικές μορφές ενέργειας
Αξιοποίηση εργαλείων ΤΠΕ στην εκπαίδευση για τον περιβάλλον-Καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας
1η ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ


Θέλουμε ένα σχολείο πιο πράσινο, που να σέβεται το περιβάλλον και να το φροντίζει!

Οι μαθητές μας συμμετέχουν και ευαισθητοποιούνται φυτεύοντας νεαρά φυτά πασχαλιάς (Syringa vulgaris) στην αυλή του σχολείου.

Αυτή είναι η πρώτη σε μια σειρά δράσεων που θα γίνουν στο σχολείο μας στα πλαίσια του Προγράμματος, οι οποίες στοχεύουν στην ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών.
1η ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ


Ο Δήμος Βισαλτίας, σε ειδικά σημεία στο κέντρο της Νιγρίτας, συλλέγει πλαστικά καπάκια με το σύνθημα "Κάθε καπάκι, ένα χαμόγελο". Αυτά δίνονται για ανακύκλωση με αντάλλαγμα αντικείμενα, όπως αναπηρικά αμαξίδια, τα οποία χαρίζονται σε άτομα που τα χρειάζονται και δεν μπορούν να τα αποκτήσουν!

Οι μαθητές μας συλλέγουν πλαστικά καπάκια σε ειδικό σημείο στο σχολείο μας και τα δίνουν στον Δήμο μας για τον σκοπό αυτό! Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η περιβαλλοντική τους συνείδηση και η κοινωνική τους ευαισθησία! Αποκτούν την ιδιότητα του ενεργού πολίτη!

1η ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ
ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΚΕΠΕΑ ΠΟΡΟΙΩΝ

Στα πλαίσια του Προγράμματος, μαθητές της Α' τάξης του Γενικού Λυκείου Νιγρίτας, την Παρασκευή 3 Μαρτίου 2023, επισκέφτηκαν το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αειφορίας Ποροΐων. Εκεί συμμετείχαν σε Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα "Λίμνη Κερκίνη, σε αναζήτηση της αειφορίας".


Οι μαθητές αρχικά συμμετείχαν σε ένα παιχνίδι με ήχους πουλιών της λίμνης Κερκίνης. Αμέσως μετά παρακολούθησαν μια παρουσίαση του οικοσυστήματος της λίμνης και στην συνέχεια συμμετείχαν σε ομαδικές δραστηριότητες σχετικές με την διαχείριση της λίμνης που στόχο είχαν την ευαισθητοποίησή τους για το πολύτιμο αυτό οικοσύστημα.


Η επαφή με την φύση και το οικοσύστημα της λίμνης έγινε στην συνέχεια με επιτόπια επίσκεψη στις όχθες της λίμνης με την συνοδεία των υπεύθυνων του ΚΕΠΕΑ Ποροΐων. Εκεί οι μαθητές έκαναν παρατήρηση με κιάλια της πλούσιας ορνιθοπανίδας της λίμνης, επισκέφτηκαν μια φάρμα βουβαλιών που ζούνε στην περιοχή και περπάτησαν στις όχθες της λίμνης σε μια περιοχή που όταν ανεβαίνει η στάθμη του νερού της λίμνης καλύπτεται με νερό.

​​
Επίσης οι μαθητές πήραν δείγμα νερού της λίμνης και έκαναν χημική ανάλυση για να ελέγξουν την ποιότητά του. Τα απαιτούμενα αντιδραστήρια τους δόθηκαν από τους υπεύθυνους του ΚΕΠΕΑ Ποροΐων, οι οποίοι έδωσαν στους μαθητές και ένα δείγμα νερού για περαιτέρω ανάλυση στο σχολικό εργαστήριο Φυσικών Επιστημών.

​​
Τέλος δόθηκε στους μαθητές ενημερωτικό υλικό για τις δράσεις του Κέντρου και αφίσες με φωτογραφικό υλικό από την περιοχή για ανάρτηση στο σχολείο και ευαισθητοποίηση των υπόλοιπων μαθητών.
2η ΕΝΟΤΗΤΑ: ΒΙΩΣΙΜΟΙ ΧΩΡΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ


Θέλουμε το σχολείο μας πιο όμορφο και πιο οικείο!
Δημιουργούμε με τους μαθητές μας εποπτικό υλικό, για ανάρτηση στις τάξεις, με εικόνες αστρονομίας, πίνακες ζωγραφικής και εικόνες του τόπου μας με φυσικό κάλλος!
2η ΕΝΟΤΗΤΑ: ΒΙΩΣΙΜΟΙ ΧΩΡΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ


Οι εικόνες της φύσης και των έργων τέχνης στις αίθουσες διδασκαλίας δημιουργούν ένα περιβάλλον που ευνοεί την μαθησιακή διαδικασία! Οι μαθητές μας σε δράση!


2η ΕΝΟΤΗΤΑ: ΒΙΩΣΙΜΟΙ ΧΩΡΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ


Οι μαθητές στα πλαίσια του προγράμματος φύτεψαν φυτά αλόης(Aloe vera) που είναι ένα φυτό γνωστό για τις θεραπευτικές και καλλυντικές του ιδιότητες. Τοποθέτησαν ένα φυτό σε κάθε τάξη της Α' και Β' Λυκείου. Με τον τρόπο αυτό κάνουνε το σχολείο πιο πράσινο και αποκτούν ευθύνη για την συντήρηση των φυτών, καθώς η κάθε τάξη υιοθετεί το φυτό της.




3η ΕΝΟΤΗΤΑ: ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΙ ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ


Στα πλαίσια του περιβαλλοντικού προγράμματος "Οδηγώ το σχολείο μου σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον" οι μαθητές του Γενικού Λυκείου Νιγρίτας πραγματοποίησαν μία δραστηριότητα με τίτλο "πως θα κάνω το σχολείο μου βιοκλιματικό".

Πιο συγκεκριμένα μέτρησαν τις λάμπες του σχολείου και βρήκαν την συνολική ισχύ τους, ενημερώθηκαν από τον διευθυντή για το ενεργειακό κόστος ηλεκτρισμού και θέρμανσης του σχολείου και διερεύνησαν αν ο προσανατολισμός του κτιρίου είναι ο κατάλληλος ώστε να γίνεται εκμετάλλευση της ηλιακής ενέργειας κατά τους χειμερινούς μήνες.

Τέλος έφτιαξαν μία παρουσίαση με τις μετρήσεις, τα συμπεράσματα και τις προτάσεις τους.

Περισσότερες πληροφορίες υπάρχουν στα παρακάτω αρχεία:

4η ΕΝΟΤΗΤΑ: ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ


Η επιμόρφωση στα πλαίσια του Προγράμματος Erasmus+ των τριών καθηγητών της παιδαγωγικής ομάδας του Προγράμματος, από 13 ως 18 Φεβρουαρίου 2023, σχετικά με καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας στο Άμστερνταμ, μας έδωσε την ευκαιρία να εξοικειωθούμε με την χρήση των μεθόδων αυτών και να ενημερωθούμε για τα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών των καθηγητών που συμμετείχαμε, δηλαδή της Ολλανδίας, της Γαλλίας, της Ισπανίας, της Γερμανίας και της Τουρκίας!


Οι κυριότερες μέθοδοι και πρακτικές στις οποίες επιμορφωθήκαμε και τις οποίες εφαρμόσαμε αργότερα στην τάξη ήταν τα 4 C (Communication, Collaboration, Critical thinking, Creativity) της εκπαίδευσης, ο Καθολικός Σχεδιασμός για την Μάθηση (Universal Design for Learning - UDL) και η ανεστραμμένη τάξη (flipped classroom).

Μετά την επιστροφή μας στο σχολείο έγινε διάχυση των γνώσεων που αποκτήσαμε στους υπόλοιπους συναδέρφους.
4η ΕΝΟΤΗΤΑ: ΚΑΙΝΟΤΟΜΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ


Παρακάτω δίνονται κάποιες πληροφορίες για δύο από τις καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας που εφαρμόστηκαν στα πλαίσια του Προγράμματος και οι οποίες θα συνεχίσουν να εφαρμόζονται τα επόμενα σχολικά έτη..

Η UDL είναι μια διδακτική προσέγγιση που λειτουργεί για να ικανοποιήσει τις ανάγκες και τις ικανότητες όλων των μαθητών. Αυτό σημαίνει ανάπτυξη ενός ευέλικτου μαθησιακού περιβάλλοντος στο οποίο οι πληροφορίες παρουσιάζονται με πολλούς τρόπους, οι μαθητές εμπλέκονται στη μάθηση με διάφορους τρόπους και παρέχονται στους μαθητές διάφορες δυνατότητες να δείξουν τι έχουνε μάθει. Εφαρμόστηκε στα τρία τμήματα της Α' Λυκείου. Περισσότερα μπορείτε να δείτε στον παρακάτω σύνδεσμο:

Η ανεστραμμένη τάξη (flipped classroom) είναι μία μέθοδος όπου το εκπαιδευτικό υλικό το στέλνει ο εκπαιδευτικός στους μαθητές του πριν το μάθημα, συνήθως μέσω ενός διαδραστικού βίντεο μικρής διάρκειας. Οι μαθητές το μελετούν με τον δικό τους ρυθμό και στην διάρκεια του μαθήματος ο καθηγητής έχει περισσότερο διαθέσιμο χρόνο για εφαρμογή της θεωρίας μέσω ασκήσεων και πειραμάτων. Η μέθοδος αυτή εφαρμόστηκε στα τρία τμήματα της Α' Λυκείου επίσης.